Brandweer
Dat branden in parkeergarages, doorgaans ontstaan in een auto, zo’n grote omvang kunnen krijgen is op zich niet vreemd. Een autobrand wordt vaak laat opgemerkt en is hij eenmaal ontdekt dan heeft de autobrand zich serieus ontwikkeld en is er veel rookontwikkeling. De gealarmeerde brandweer staat voor een moeilijke keuze. Kunnen wij nog verantwoord naar “binnen” om de brand te bestrijden in dikke rook en hitte of beperken wij ons tot het behouden van bellende percelen en beperken van de schade.
Sprinklerinstallatie
In de parkeergarage van het Meander Medisch Centrum in Amersfoort ontstond in de avond van 8 januari een autobrand. Dankzij de geactiveerde sprinklerinstallatie welke tevens automatisch de brandweer alarmeerde bleef de autobrand beperkt tot 1 voertuig.
In een stalling voor vrachtwagens in de Amerikaanse stad Saginow (Michigan) ontstond op 17 december 2017 brand in een truck. De geactiveerde sprinklerinstallatie wist de brand onder controle te houden zodat de brandweer het vuur volledig kon doven. De schade bleef beperkt tot 1 voertuig.
Onderzoek United Kingdom
In de periode 2007-2009 heeft het Building Research Establishment (de Britse TNO) in opdracht van de Britse regering, een onderzoek uitgevoerd naar branden in parkeergarages. Het onderzoek omvatte een literatuurstudie, een analyse van de beschikbare statistieken, beschikbare computermodellen en een aantal brandproeven. Tijdens het onderzoek zijn een aantal brandproeven herhaald, waarbij de garage voorzien werd van sprinklers.
De onderzoekers hebben een brand gesimuleerd welke zich daadwerkelijk heeft voorgedaan in een parkeergarage in Bristol. Die brand breidde zich daar uit tot (alle) 22 auto’s in de parkeergarage. Niet opgenomen in het rapport , maar wel voorspeld door de onderzoekers, was de piekvermogen van bijna 60 MW. Dit overtreft de veronderstelde waarde van 8 MW in de Britse norm voor rookbeheersing ver. De presentatie van BRE kan worden gekocht in een pakket met video’s van de brandtests.
In de brandproeven (zonder sprinklers) ontwikkelde de temperatuur zich tot meer dan 1.100 graden Celsius, waarbij het vuur oversloeg naar andere voertuigen. De onderzoekers stelden vast dat een brand zich kan verspreiden van de ene auto naar een andere en, zelfs over een lege parkeerplaats. De warmte die vrijkwam bereikte na 7 minuten een waarde van 2 MW en een piek van 16 MW na 20 minuten. Toen de test werd uitgevoerd met sprinklers, verspreidde de brand zich niet verder dan één auto. Daarnaast werd de warmte die vrijkwam tot een minimum beperkt; namelijk tot minder dan 0.3 MW en een temperatuur minder dan 100 graden Celsius. De gesprinklerde brand werd niet gedoofd maar wel onder controle gehouden.
Conclusies BRE
Uit deze resultaten concludeerden de onderzoekers dat een sprinklerinstallatie branduitbreiding zal voorkomen van de ene auto naar de andere, en dat het schade aan de constructie wordt voorkomen. Veel brandweerkorpsen hebben opgemerkt dat met een sprinklerinstallatie het redelijk veilig is om het vuur te bestrijden in een afgesloten parkeerplaats en de brand volledig te doven.
Wilt u meer weten over het voorkomen of beperken van brand, neemt u gerust met mij op.