Accu’s en brand ?

Het brandgevaar van accu’s laden

Bedrijven maken steeds vaker gebruik van elektrische voer- en werktuigen. Die zijn schoner en stiller, maar de benodigde accu’s brengen ook grote brandrisico’s mee. Vooral tijdens het laden van de accu’s kan het fout gaan. Smeltende of zelfs exploderende accu’s kunnen veel schade aanrichten.

Oorzaken brand acculaden

Een groot risico van acculaden is de kans op brand. Als u accu’s buiten werktijd oplaadt, is dat risico nog groter: er is dan niemand die tijdig kan ingrijpen als het misgaat. Het laden van accu’s brengt verschillende brandrisico’s met zich mee.

Temperatuurstijging:  tijdens het laden van een accu, ontstaat er warmte. Als die warmte omslaat in hitte, kan er brand ontstaan. Dat kan gebeuren als de accu defect is, of als de acculader of aansluitkabel kapot is. Maar ook als de acculader is ingebouwd en daardoor zijn warmte niet kwijt kan. Daarnaast kan vervuiling door stof leiden tot een te hoge temperatuur. De accu kan gaan smelten of zelfs exploderen, waarbij de hitte en het accuzuur veel schade aan de directe omgeving veroorzaken.

Knalgasvorming:  als u een accu oplaadt, ontstaat het explosieve knalgas. Knalgas is een combinatie van waterstof en zuurstof. Het gas is lichter dan lucht. Als het vrijkomt, stijgt het daarom naar het hoogste punt van het dak. Is de ventilatie verkeerd of niet voldoende, dan blijft het knalgas daar hangen. Schakelt iemand vervolgens de tl-verlichting aan, dan kan een vonk ontstaan, waardoor het gas ontploft. Als knalgas ontploft, heeft dat grote gevolgen.

Vonken: koppelt u een accu los van de lader terwijl er stroom op staat? Dan kunnen er vonken ontstaan. Is er in die ruimte ook knalgas ontstaan, dan kan dat door die vonken ontploffen.

Verantwoord acculaden

U kunt de kans op brandschade door accu’s beperken. Welke maatregelen kunt u nemen?

  • Laden tijdens werktijden: laad accu’s uitsluitend op wanneer er toezicht is, dus tijdens werktijden.
  • Laat ten minste éen meter vrij rondom de acculader en de accu.
  • Vermijd vonken:  plaats de accu en de lader in een ruimte waar geen open vuur en/of vonken (door slijpsteen of lassen) zijn.
  • Zorg voor een goede ventilatie in de ruimte waarin de acculader staat. Zo voorkomt u dat knalgas zich ophoopt en verkleint u het ontploffingsgevaar.
  • Plaats de acculader minimaal 50 centimeter vrij van de vloer op een verhoging. Daarmee verkleint u de kans op brand door stof.
  • Zorg dat niemand tegen de acculader kan aanrijden.
  • Installeer een beugel naast iedere acculader om de oplaadkabels in op te hangen.
  • Regelmatige controle kabels
  • Schakel de acculader uit voordat u de accu aan- of loskoppelt van de lader; zo voorkomt u vonkvorming.
  • Brandblusser:  plaats een brandblusser in de buurt van de acculader.
  • Installeer rookmelders in de accu-laadruimte.
  • Laat elektrische voertuigen en accu’s periodiek keuren.

Bron: https://www.risicosinbeeld.nl

Deel dit bericht of pagina

2 gedachten over “Accu’s en brand ?”

  1. Mooi artikel Richard.

    Zelf ben ik nog wel benieuwd of dit is voor alle soorten accu’s.
    De huidige generatie accu’s is bijvoorbeeld instaat tot het leveren van zeer hoge ontlaad stromen.
    Bij dit soort heftige ontladingen is er ook veel warmte ontwikkeling.
    Door het bijvoorbeeld snel en zwaar ontladen van de accu’s en direct weer opladen heeft een accu nauwelijks tijd om af te koelen.
    Ik denk dat hier ook nog wel winst te behalen valt.
    Zelf zijn wij aan het onderzoeken hoe wij met onze blusgassystemen branden die ontstaan door accu’s kunnen blussen.
    Wel zou altijd eerst onderzocht moeten worden hoe deze branden voorkomen kunnen worden.
    Zoals altijd “voorkomen is beter dan genezen” maar als we dan toch moeten genezen dan zo goed en zo snel mogelijk.
    Het lijkt mij leuk om eens van gedachten te wisselen over de uitdagingen die de snelle groei van het gebruik van accu’s met zich mee brengt.

    Met vriendelijke groet,

    Maikel

    Beantwoorden

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.