Wat is de vervangingstermijn van loodzuur startbatterijen

De vervangingstermijn van 2 jaar voor de loodzuur startbatterijen is in de EN 12845 NEN1073  vastgelegd. Voor andere voorschriften wordt veelal teruggewezen naar de fabrikant.

Voor TB80 is op veler verzoek uitgebreid onderzoek gedaan naar de vervangingstermijn van de startbatterijen.

De vergelijking met een startbatterij in een automotive toepassing wordt als snel gemaakt, echter zijn er een aantal wezenlijke verschillen.

  • Een Firepack heeft slechts enkele starts per maand.
  • De vereiste startpogingen (6 x 15 sec) zijn een zware belasting van de batterijen.
  • De startbatterij van een Firepack staat altijd onder een druppellading om zelfontlading te voorkomen.
  • De druppellading veroorzaakt altijd verbruik van water (ook bij  een “gesloten” onderhoudsvrije accu).
  • Door de verdamping van water verandert de zuurgraad van het elektrolyt waardoor een grotere slijtage van de componenten (loodplaten) in de accu ontstaat.
  • Deze slijtage zorgt voor vermindering van capaciteit van de accu.

Uit het onderzoek van gebruikte startbatterijen (van verschillende merken en typen) is het onderstaande gebleken:

  • Bij alle onderzochte startbatterijen in de leeftijd tot 2 jaar zijn er afwijkingen in de positieve zin aangetroffen. Zowel de gemeten koud-startstromen en capaciteiten overtreffen de door de fabrikant van de accu opgegeven waarden ruim.
  • In de leeftijd tussen 2 – 3 jaar ontstaat duidelijk “slijtage” aan de batterijen. De gevolgen van constante lading worden zichtbaar. Door verdamping van water wijzigt de verhouding tussen water en zwavelzuur, hierdoor ontstaat een hogere zuurgraad van het elektrolyt waardoor loodplaten worden aangetast. De opgegeven koud-startstroom (CCA) en capaciteit worden niet meer behaald.
  • De categorie ouder 3 – 4 jaar verbaast in eerste instantie doordat de gemeten koud-startstromen bij de meeste batterijen nog “redelijk” in de buurt van de opgave door de fabrikant lijken te liggen. Echter in alle gevallen zijn de metingen van de capaciteit erg slecht; afwijkingen tot –80 %  zijn genoteerd.

Startbatterijen van dieselmotoren in sprinklerinstallaties worden met zorg gekozen aan de hand van de door de fabrikant opgegeven specificaties om zo aan ontwerpeisen volgens de verschillende voorschriften te voldoen.

Zo geeft FM bijvoorbeeld aan dat de startbatterijen tweemaal de benodigde capaciteit dienen te bezitten om gedurende de startcyclus van 3 minuten het minimale starttoerental van de startmotor te kunnen draaien bij een temperatuur van 4,5 °C. Als aanvulling op deze eisen dienen de startbatterijen de motor nog te kunnen starten na een uitval van de voedingspanning van minimaal 90 uur.

Het alleen testen van startpogingen is dus onvoldoende om de vereiste capaciteit en koud-startstroom van de startbatterijen te beoordelen.

De juiste manier van testen van een startbatterij is d.m.v. een Forextester een capaciteit- en koud-startstroom meting uit te voeren.

Echter deze meting is zeer tijdrovend (+/- 2uur per batterij  x 4 startbatterijen per pompset), kan niet gedurende het jaarlijks onderhoud worden uitgevoerd en gedurende deze tijd staat de installatie buiten dienst.

Bovenstaande in overweging nemende is besloten om de preventieve vervangingstermijn van 2 jaar te blijven hanteren voor de loodzuur startbatterijen.

Bron: Marc Heinemans – Expert Sprinklerpompen

Deel dit bericht of pagina

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.