Een dieselmotor gedreven sprinklerpomp wordt gestart door een startmotor. De startmotor krijgt zijn voeding van accu’s. Hetzelfde als bij uw auto. Indien de hedendaagse dieselmotor niet binnen 2 keer start dan is er al iets aan de hand. Dus waarom is er een maximum van 6 pogingen vastgesteld?
Lang geleden, bij de tot standkoming van de NFPA normen, is vastgesteld dat het maximum aantal startpogingen 6 bedraagt. In die tijd werden er nog veel sprinklerpompen aangedreven door een twee-takt-dieselmotor. Veel oudere dieselmotoren werken volgens het indirecte principe: de brandstof wordt daarbij niet rechtstreeks boven de zuiger ingespoten maar in een aparte voorkamer. Om het diesel-luchtmengels tot ontbranding te brengen moest er voldoende druk en temperatuur aanwezig zijn. De temperatuur bleek bij die oude machines onvoldoende om te kunnen starten. Tijdens de startpogingen wordt de motor opgewarmd waardoor uiteindelijk het brandstofmengsel ontbrand en de motor start.
Deel dit bericht of pagina