Waarom moet tijdens de pomptest de temperatuur in de pompkamer gemeten worden ?

Wat ?

Volgens de eisen van het certificatieschema moet de pompkamer temperatuur van de dieselmotor gedreven sprinklerpomp gemeten worden. De meting moet uitgevoerd worden vlak voor en direct na te test gemeten worden.
Wat is daarvan het nut ?

Antwoord: Door de luchtinlaattemperatuur te meten kunnen we bepalen of de pomp zijn nominale capaciteit levert. Hoe zit dat ?

Waarom ?

Het vermogen  van de dieselmotor is evenredig met de hoeveelheid zuurstof die de motor in gaat. Warme lucht bevat, per kubieke meter, minder zuurstof dan koude lucht. Dus hoe warmer de lucht des te lager zal het geleverde vermogen van de dieselmotor zijn en daardoor zal de sprinklerpomp een lagere opbrengst hebben.

Over hoeveel vermogensafname praten we?

SAE J 1349
Volgens de standaard SAE j 1349 condities geldt voor elke 5,6 ºC boven de 25 ºC omgevingstemperatuur een reductie van het motorvermogen van 1%.

Scania
Scania DC09 liter motor van 273 kw: Deze motor gebruikt op 1800 RPM 25 kg/min aan lucht op een gemiddelde temperatuur van 25 graden C. Scania geeft een vermogensvermindering op van 1% per 10 ºC.

Conclusie

Door de luchtinlaattemperatuur vlak voor en direct na de test te meten kunnen we bepalen of de verse luchttoevoer voldoende is en de sprinklerpomp zijn nominale capaciteit kan leveren. De nominale capaciteit (vereiste druk en volume) is op het ongunstig sproeivlak het meest kritisch.

De meest geschikte meetplaats is nabij de luchtinlaat van de dieselmotor.

Subje: Luchtroosters

De berekening voor de roosters die in de pompkamers worden aangebracht om toetreding en afvoer van lucht toe te laten is als volgt.: Per rooster wordt een oppervlakte van 33 vierkante cm. aangehouden per KW geïnstalleerd vermogen.

Deel dit bericht of pagina

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.